Gezond afvallen voor jou

Gezonde voeding is niet duur deel 2

Gezonde voeding hoeft niet duur te zijn              deel 2

De vorige keer heb ik heb uitgerekend dat een gezond ontbijt met havermout 46 cent kost. Hieronder geef ik een voorbeeld van een goedkope lunch.

Neem een volkorenboterham en leg deze op een bord. Snijd deze alvast in stukjes, dat is gemakkelijker dan als alles erop ligt.
Neem een handje rucola en verdeel dat over de boterham.
Kook twee eieren en snijd deze in plakjes. Leg ze op de boterham.
Maak een dressing van een eetlepel honing, een eetlepel (milde) mosterd, wat kurkuma, knoflookpoeder, peper en zout naar smaak. Verdeel de dressing over de boterham. Drink er een lekkere kop thee bij en klaar is je lunch! En gezond ook: vitamine D, E, B, fosfor, kalium en ijzer in de eieren en in de rucola o.a. vitamine K, die zorgt voor botvorming en helpt bij de preventie van Alzheimer. Fosfor zorgt voor sterke botten en tanden, net als vitamine D. Kalium regelt de bloeddruk, ijzer zorgt voor je immuunsysteem en vitamine E is een antioxidant. Ten slotte vitamine B: die zorgt voor energie. Volkorenbrood bevat vezels, goed voor je darmen.

En wat kost dat dan? Een goed volkorenbrood kost gemiddeld 2,50. Er zitten 22 boterhammen in, wat neerkomt op 11 cent per boterham. Een doos van 10 scharreleieren – koop ze bij de boer of de molen! – kost ook 2,50. Dit betekent 50 cent voor 2 eieren. Een zak rucola kost 1 euro en je gebruikt een kwart. Dit is dus 25 cent op je boterham. Een pot honing is 1,80. Een eetlepel kost dus 5 cent. Hetzelfde geldt voor mosterd. De gebruikte kruiden kosten samen ook 5 cent. Dit gerecht kost je dus 1,01. Samen met een kopje thee van 10 cent een lunch voor 1,11!

Koop niet te veel, dan hoef je ook niks weg te gooien.

Wil je eens een menu op maat proberen? Stuur een mail naar info@gezondafvallenvoorjou.nl. De boodschappenlijst krijg je er gratis bij!